Archive by Author

Zawiyah Syaikh Abdul Malik

20 Jun

http://www.zawiyahsam.com/index.html

CETUSAN NURANI

Manhaj Ulama Alam Melayu
Telah meninggalkan jalannya yang jelas
Pada Akidah, Fekah, Tasawwuf, Tarekah, Dakwah dan Siasah
Pada Syariat, Tarekah, Hakikat dan Makrifat Berdiri di atas Ahlu Sunnah wal Jamaah perjalanan Nabi, Sahabat, Tabi’en dan Tabiut Tabi’en
Dan terus berjalan rantaian sanad tersebut pada diri mereka melalui guru-guru mereka

Dan aku kini hanya penyambung sanad ilmu dan amalnya
Tiada aku mencipta sesuatu yang baru
Biarlah aku dianggap jumud, sesat, bida’ah, ketinggalan zaman dan ditohmah dengan pelbagai fitnah
Namun dasar ilmu dan tarbiyah mereka tetapku teruskan

Dakwah dan siasah mereka ku jadikan sandaran
Keyakinan ku, jalan mereka diredhai Allah, dicintai Nabi sallaLlahu ‘alaihi wassalam
Mereka kekasih Allah yang tiada siapa boleh pertikaikan
Perjuangannya telah membawa kejayaan membina pemerintahan yang bertakwa dan masyarakat yang beriman
Inilah juga perjalanan Ulama Tradisi Alam Melayu

Cahaya Allah yang dilimpahkan kepada Nabi sallaLlahu ‘alaihi wassalam tidak akan terpadam
Ia tetap bersinar bagaikan matahari daripada dada hamba Rabbani

Tujuh Sendi kekuatan yang dibina di Nusantara ini
akan mekar kembali di bumi bertuah ini
Tiada siapa lagi mampu menahannya!

al faqir Tokku

JANGAN MEREMEHKAN PEMBERIAN ORANG

17 Jun

Firman ALLAH SWT bermaksud :
“ Orang-orang (munafik) yang mencela sebahagian dari orang-orang yang beriman mengenai sedekah-sedekah yang mereka berikan dengan sukarela dan (mencela) orang-orang yang tidak dapat (mengadakan apa-apa untuk disedekahkan) kecuali sedikit sekadar kemampuannya, serta mereka mengejek-ejeknya, ALLAH akan membalas ejek-ejekan mereka dan bagi mereka (disediakan) azab seksa yang tidak terperi sakitnya.”

(Surah At Taubah :79)

ULASAN AYAT:

        1. ALLAH SWT Maha Mengetahui siapa diri kita yang sebenarnya. Apa yang nyata keislaman seseorang tidak diukur oleh luasnya ilmu agama yang dimiliki. Tidak juga diukur oleh kekuatan ibadah semata.

        2. Tetapi keislaman itu diukur pada orang yang paling ikhlas dalam agamanya termasuk dalam bersedekah kerana sesungguhnya seorang mukmin yang sebenar akan sanggup menawarkan hartanya demi mempertahankan agamanya, sementara orang munafik pula akan sanggup menawarkan agamanya demi mempertahankan hartanya.

        WALLAHU’ALAM

Mutiara Iman : AMALAN KETIKA GERHANA

15 Jun
AMALAN KETIKA GERHANA
إِنَّ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ لاَ يَخْسِفَانِ لِمَوْتِ أَحَدٍ وَلاَ لِحَيَاتِهِ وَلَكِنَّهُمَا آيَتَانِ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ فَإِذَا رَأَيْتُمُوهَا فَصَلُّوا

Maksudnya:

Sesungguhnya matahari dan bulan tidak mengalami gerhana kerana kematian seseorang dan tidak pula kerana kehidupannya (kelahirannya). Tetapi, kedua-duanya adalah dua tanda antara tanda-tanda (kebesaran) ALLAH. Apabila kamu semua melihat kedua-duanya (mengalami gerhana) maka dirikanlah solat.
( Riwayat al-Bukhari )


ULASAN HADIS:


Gerhana bulan adalah apabila bumi melindungi bulan dari cahaya matahari sehingga menyebabkan bulan kelihatan gelap. Gerhana matahari pula adalah apabila bulan melindungi bumi dari matahari sehingga bumi menjadi gelap seketika kerana tidak menerima cahaya dari matahari. Namun kejadian gerhana ini hanyalah merupakan di antara tanda-tanda kebesaran ALLAH yang mentadbir seluruh alam. Apabila terjadi gerhana bulan mahupun matahari maka disunnahkan bagi kita untuk mengerjakan solat Solat Sunat Gerhana Bulan (Kusuf) dan Gerhana Matahari (Khusuf).

Menerusi sekian banyak hadis berkaitan gerhana, terdapat beberapa perkara sunat yang dianjurkan supaya dilakukan semasa kejadian gerhana. Di antaranya ialah:
  • Solat dan berdoa. Rasulullah SAW bersabda: “Apabila kamu melihat kedua-duanya (gerhana matahari dan bulan), maka dirikanlah solat dan berdoalah sehingga dihapuskan apa yang kamu hadapi”.
  • Berzikir dan beristighfar. Abu Musa berkata: “Telah berlaku gerhana matahari. Maka Rasulullah SAW berdiri dalam keadaan cemas kerana bimbang akan berlaku Kiamat. Lalu Baginda SAW tergesa-gesa pergi ke masjid dan solat dengan berdiri yang terlalu panjang serta rukuk dan sujud yang panjang, yang tidak pernah aku lihat Baginda SAW melakukan seperti itu. Berlindung daripada azab kubur. Diriwayatkan oleh Aisyah ra: “Setelah Nabi SAW selesai menyampaikan khutbah gerhana matahari, maka Baginda SAW memerintahkan para sahabat supaya memohon perlindungan dari azab kubur.”
  • Bersedekah. Sabda Rasulullah SAW: “Apabila kalian melihat gerhana, maka hendaklah kalian berdoa kepada ALLAH, mengerjakan solat dan bersedekah.” Memerdekakan hamba. Asma’ ra berkata: “Sesungguhnya Nabi SAW menyuruh memerdekakan hamba ketika berlaku gerhana matahari. “Dalam satu riwayat: “Gerhana bulan.”

Inilah sunnah Baginda SAW ketika berlakunya peristiwa gerhana bulan atau matahari.

Marilah bersama-sama kita menghidupkan sunnah Nabi kita SAW kerana inilah jalan hakiki menuju kesejahteraan di dunia dan akhirat. WALLAHU’ALAM

Bumi Kian Laju, Masa Semakin Cepat…Kiamat Hampir Tiba ???

23 Mar


Bencana melanda kembali. Tsunami Jepun telah meranapkan Daerah utara Jepun menjadi padang jarak padang tekukur. Kisahnya mengingatkan kepada memori Hiroshima dan Nagasaki setengah abad yang lalu. Mungkin saudara-saudara sekelian boleh merujuk artikel lama saya ketika bencana gempa melanda Indonesia satu masa dahulu.

Klik sini : Bencana Alam : Kembalilah kepada Allah

Fokus saya pada artikel kali ini adalah berkaitan dengan fakta-fakta akibat bencana berganda yang berlaku di Jepun. Mesejnya tentang kiamat dan kemunculan dajjal laknatullah. Saya titipkan kembali tulisan ini dari kiriman sahabat saya untuk sama-sama kita fikir-fikirkan.

——————————————————————————–

Pernah dulu tahun lepas/2 tahun lepas (tak berapa nk ingat) sy tengok 1 siri TV Barat ni, mereka cerita tentang Zaman Ais. Dimana zaman ais akan mungkin berlaku untuk tahun2 kedepan nanti… 

Almaklumlah, disebabkan kejahilan diri dan kecetekan akal fikiran, sy hanya gelakkan saja teori2 mereka..rupa2nya mereka menceritakan pada zaman sekarang !!! 

Moral of the story : Wlaupun mereka hanya org2 Barat, tapi cubala luaskan juga fikiran kita menilai segala teori2 mereka coz hampir kebanyakan teori/ilmu yg mereka perkatakan adalah dari hasil kajian yang teliti dan dari ilmu Allah SWT. Mereka mengambil ilmu Allah, mereka menguasainya tapi 1 saja..MEREKA TIDAK MENGIMANI ALLAH SWT.. tat’s the point..

Jika anda perasan, sy byk menceritakan tntg Jepun/gempa bumi sjk akhir ni..tau kenapa ??? apa yg di bimbangkan telah terjadi kini… JOM IKUTI KISAH DI BAWAH. ( kebanyakkan dh tau pun cita ni, sy share juga :P )

Gempa Bumi tu apa ?

Ia adalah fenomena gegaran bumi coz gerakan bumi mengalami gelinciran kat garis sesaran bumi/disebabkn xtvt gunung berapi.

Semua gempa bumi tu tanda nak kiamat sangat ke ?

Bukan semua gempa bumi merujuk pd kiamat semata2 tapi yg dimaksudkan adalah gempa bumi yg luar biasa…

Luar biasa macam mana ?

Macam kat Jepun ni la..

Kenapa pula ?

Coz faktanya Jepun dilanda gempa bumi pada skala yg besar iaitu 8.9/9.0 s/richter dan cetuskan tsunami setinggi 10 m.. tinggi tu.. nk ukur/bayangkan senang je.. setiap manusia (asia) kebanyakkan tinggi kita sekitar 1.5 – 1.7 m sahaja.. jadi bayangkan pula kalau 10 m.. mean 10 kali ganda tinggi kita..  mahunya kita tak tenggelam dan bangunan tak runtuh.. huhuhu ~

Laa, sama je gempanya macam berlaku kat negara lain…

SALAH !!! Ia berbeza..

Apa yg bezanya ?

GEMPA BUMI DI JEPUN ADALAH YG TERBESAR DI JEPUN DAN KELIMA TERBESAR DALAM SEJARAH DUNIA !!!

Lagi ?

GEMPA BUMI DI JEPUN TELAH MENGUBAH LANDSKAP DAN PERJALANAN BUMI KITA !!!

Buktinya ?

BENTUK MUKA BUMI JEPUN BERGERAK SEBANYAK 4 M. Pulau Honshu adalah bahagian paling besar di Jepun telah berganjak kedudukannya sehingga 2.4 m .

Errr lagi ?

  1. PAKSI BUMI TELAH MENYENDENG 25 CM SEHINGGA MEMPERCEPATKAN PUTARAN BUMI LEBIH SEJUTA MIKRO SESAAT.
  2. SEJUMLAH KERAK BUMI DAH JATUH MENJUNAM KE DALAM RETAKAN/REKAHAN SEPANJANG 402 KM DAN TELAH BUKA JURANG SLUAS 9.6 KM DI BAWAH LAUTAN PASIFIK.

Perkara ni telah di akui oleh saintis barat dan Itali dan mereka juga kata impak ni lebih besar dr yg blaku ni Sumatera..

Eh..paksi bumi ??? Apa kesannya ???

Ya, PAKSI BUMI TELAH BERUBAH !!! PERUBAHAN 1 DARJAH PAKSI BUMI BERMAKNA IA BERGERAK KIRA2 110 KM. MAKSUDNYA PUTARAN BUMI SEMAKIN LAJU !!!

 

Kesannya :

1) Berlakunya zaman ais ( Pakar Fizik US )

Bez
la kan kalau ada zaman ais ? sejuk je..jimat duit air n tak payah
mandi..n paling bez boleh main ice skatting free je.. Haa, iya sangatlah
tu .. Impak sangat besar kalau terjadi zaman ais ni. Coz  :

a. Cahaya matahari tak sampai ke bumi n sebabkan tumbuhan mati n haiwan pun akan mati..

b. Air di lautan akan beku n ikan2 semua jadi fossil nanti..malah penguin pun jadi patung ais..

c. n IA LUMPUHKAN SISTEM ELEKTRIK dan ELEKTRONIK DUNIA !!! Mean takda fb, xda utube..overall takda internet, takda sebarang telekomunikasi..

Cuba perhatikan cuaca dunia yg semakin berubah ni…Pelik & Ajaib..

Mutiara Iman Edisi 977

23 Mar

LAFAZ ASSALAMUALAIKUM

عن ابن مسعود رضى الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : إن من اشراط الساعة أن يسلم الرجل على الرجل لا يسلم عليه الا لمعرفة. ( رواه أحمد )

Dari Abdullah bin Mas’ud RA meriwayatkan bahawa baginda Rasulullah SAW bersabda : “ Sesungguhnya salah satu daripada tanda kiamat ialah seseorang yang memberi salam hanya kepada orang yang dikenali sahaja. ”  ( Riwayat Ahmad )

HURAIAN HADIS .

  1. Hadis ini mengingatkan kita tentang petanda hari kiamat dan hendaklah sentiasa menyebarkan salam sesama saudara islam dan bukan hanya kepada orang yang dikenalinya sahaja. Ini adalah kerana ummat Islam itu merupakan saudara  antara satu sama lain.
  2. Lafaz salam merupakan doa buat saudaranya yang lain. Kalimah ‘ASSALAM ’ membawa makna sejahtera dan ‘ALAIKUM ’ membawa makna keatas kamu. Ucapan salam yang berbentuk doa ini hendaklah dilafazkan dengan sempurna dan betul, dan tidak boleh dimain-mainkan atau dianggap remeh, kerana lafaz salam yang digunakan terkandung nama ALLAH iaitu ASSALAM ( ALLAH yang MAHA sejahtera ).
  3. Sesungguhnya memberi salam itu adalah sunat dan menjawabnya adalah wajib. Namun pahala memberi salam akan diberikan apabila salam yang dihulurkan dengan sempurna dan dijawab dengan sempurna.
  4. Salam bukanlah perkataan sapaan biasa, bahkan ia adalah lambang kepada akhlak Islam ketika bertemu dalam menjalinkan silaturrahim. Akhlak ini merupakan akhlak Rasulullah SAW yang agung. Salam juga merupakan pengenalan indentiti seseorang Islam yang dapat membezakan antara orang Islam atau bukan Islam.
  5. Antara kelebihan salam yang paling utama ialah ia menimbulkan kemesraan yang menjadi asas kasih sayang. Sementara kasih sayang menjadi penyebab rahmat dan keimanan dan seterusnya mendapat syurga ALLAH. Semoga ALLAH mengurniakan kesejahteraan yang berpanjangan kepada ummat Islam yang mengamalkan salam.

WALLAHU’ALAM

test subcribefire

23 Mar

test

Mutiara Iman Edisi 976

29 Jan

HUBUNGKAN PERSAUDARAAN

عن أنس بن مالك رضى الله عنه عن النيى صلى الله عليه وسلم قال : من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليكرم ضيفه، ومن كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليصل رحمه، ومن كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليقل خيرا أو ليصمت.   –  رواه البخاري  

Dari Anas bin Malik R.A meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: Barangsiapa mahu supaya rezekinya ditambah dan umurnya dipanjangkan, hendaklah dia menghubungkan silaturrahim diantara saudara-saudaranya. ( Riwayat Bukhari)

HURAIAN HADIS:

Hadis ini mengingatkan kita betapa pentingnya nilai persaudaraan di dalam Islam. Seperti mana firman ALLAH Taala yang bermaksud : “Orang-orang beriman itu Sesungguhnya bersaudara. sebab itu damaikanlah (perbaikilah hubungan) antara kedua saudaramu itu dan takutlah terhadap ALLAH, supaya kamu mendapat rahmat “.

Sesungguhnya persaudaraan adalah asas bagi ajaran Islam kerana ia bukannya sekadar membina hubungan manusia dengan ALLAH semata-mata tetapi hubungan baik sesama manusia dan mahkluk-mahkluk yang lain.

Terdapat pelbagai cara yang boleh kita sama-sama praktikkan untuk meningkatkan prestasi persaudaraan kita kerana ALLAH. Antaranya :

  • Menjalinkan persaudaran kerana ALLAH dan bukan kerana hal-hal lain. Contohnya harta, rupa paras, pangkat dan lain-lain.
  • Saling nasihat menasihati dan berpesan-pesan. Namun begitu, terdapat juga cara- cara yang sesuai untuk menasihati saudaranya, contohnya menasihati dengan penuh hikmah, menasihati saudaranya dalam keadaan tersembunyi yang mana tidak akan menjatuhkan aibnya dan lain-lain.
  • Mengetahui kebaikan dan kelebihan saudara kita.
  • Berterus terang: Kerana ia mampu menghilangkan perasaan-perasaan yang boleh mengeruhkan ikatan ukhuwwah dengan syarat ia dilakukan dengan adab-adabnya dan cara yang betul.

 Akhirnya, marilah kita sama-sama mempraktikkan adab-adab Rasulullah SAW dan sahabat-sahabat Baginda dalam menjalinkan persaudaraan. Kerana sesungguhnya persaudaraan adalah punca kekuatan umat Islam. WALLAHU’ALAM

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.