Kembara Salik Selepas Tiga Bulan Operasi

9 Jul

Segala puji-pujian dan kesyukuran saya panjatkan ke hadrat Ilahi kerana blog Kembara Salik ini telah memasuki operasinya untuk bulan yang ketiga. Tempoh selama itu saya rasakan merupakan satu tempoh yang terbaik untuk saya mengukur pencapaian diri ini di dalam bidang penulisan blog.
 
Sedikit sebanyak saya dapat merasakan cabaran ini agak menakutkan kerana saya memahami setiap patah huruf yang ditaip akan dipertanggungjawabkan kelak. Maka dalam persoalan ini, saya kembali kepada niat yang asal mengapa saya menyertai dunia blog ini. Untuk mencari “glamour” atau jaguh jauh sama sekali kerana saya merasakan diri ini terlalu kerdil untuk bersaing dengan para bloggers di luar sana.
 
Perkongsian Pintar
 
Saya percaya  ramai lagi individu-individu di luar sana yang mempunyai iltizam dan aspirasi yang sama yang sentiasa berfikir dan berusaha untuk menjadikan Islam itu sebagai “ad-deen” sebagai satu manhaj hidup. Disinilah saya melihat ragam dan kepelbagaian fikrah bertembung tetapi dengan matlamat yang satu iaitu penegakkan syiar Islam. Maka medan blog adalah salah satu medan yang paling ampuh saya kira untuk individu-individu sesama muslim/daie berkomunikasi dan berdiskusi dalam suasana silatur rahmi. Mereka boleh bertukar-tukar ilmu dan maklumat dan masing-masing boleh mengambil iktibar dan manfaat dalam menajamkan lagi kemahiran-kemahiran hidup, dakwah dan fikrah mereka.
 
Perkongsian pintar inilah yang sepatutnya menjadi satu medan pembentukan masyarakat dengan agenda kasih sayang, berteraskan kepada kasih sayang kepada Allah. Jikalau berlaku perdebatan dan khilaf sekalipun, biarlah ianya berjalan diatas dasar ukhwah dan rasional ilmu yang baik.
 
Kembara Salik : Mencelah Di Kesibukan Dunia Maya
 
Sekalung penghargaan saya kalungkan buat seluruh warga pembaca dan pengunjung “Kembara Salik” atas sokongan dan kepercayaan kalian. Medan ini telah terbukti menjadi satu medan pengukuhan persahabatan antara saya dan kalian semua.
 
Sehingga tarikh hari ini, blog ini telah mencecah hits sebanyak 1000 pengunjung semenjak ianya dilancarkan. Sekali lagi saya bersyukur kerana niat untuk “berkongsi” dan “memberi” sedikit sebanyak menjadi kenyataan. Saya memberikan kredit kepada artikel Ustaz Hasrizal ( http://saifulislam.com ) yang bertajuk Erti Hidup Pada Memberi kerana saya amat yakin ramai yang sudah terkesan dengan bacaan tersebut termasuklah saya. Sebab itulah, setiap kali jika ada pertelingkahan kecil antara saya dan isteri, saya akan berfikir saya yang bersalah terlebih dahulu kerana tidak memberi yang sebaiknya kepada isteri saya.
 
Kesimpulan
 
Sebagai kesimpulan untuk posting ini, saya memberikan kredit sekali lagi kepada wordpress selaku penyedia perkhidmatan blog ini kerana, keserasian saya telah wujud disini. Untuk setakat ini saya berpuashati dengan servis yang diberikan walaupun ada perkara-perkara yang tidak boleh saya lakukan di sini. Secara keseluruhannya, portal ini saya kira efektif dalam aspek “content management” dan kerana itulah ianya menjadi antara pilihan utama para bloggers.
 
Sebagai perkongsian dengan anda semua, saya lampirkan di bawah ini perkataan-perkataan yang telah digunakan oleh pengunjung didalam enjin carian (e.g : google,yahoo) sehingga terjumpanya laman blog Kembara Salik sejak ianya mula dilancarkan.
 
Terima kasih untuk semua.
 

Search Terms for all days ending 2008-07-09 (Summarized) 

 

 

 

Search Views
kembara salik

7

tokku ibrahim

4

taufan nargis

3

sifat seorang isteri

2

baju pengantin muslim

2

soalan menguji keberkesanan komunikasi k

2

rijalullah

2

kembara muslim

2

www tasauf imam ghazali.com

2

tazkiah hati + tasauf

2

rewang majlis perkahwinan

1

transfer ilmu hikmah

1

alam rumahtangga

1

belanjawan rumahtangga

1

baju musliman pengantin

1

kitab sirr salikin karangan

1

himpunan sajak bertemakan dadah

1

janakan

1

budaya perkahwinan jawa

1

silaturrahim adat jawa

1

muafakat membawa berkat satu amalan murn

1

tanggung jawab pemimpin

1

mbecek

1

kitab ahmad fahmi zamzam

1

samsudeen “yahoo.com” iran

1

kursus umrah manhaj rasulullah s.a.w

1

hikmah sabar dalam rumahtangga

1

sajak kerohanian

1

bencana alam dunia

1

sufi mujahid

1

tokku ibrahim mohamad

1

tokku hj, ibrahim

1

kembarasalik.wordpress.com

1

http://mukjizatsaintifik.blogspot.com/

1

nafkah zahir isteri

1

faktor kebahagiaan rumahtangga

1

kerana ketaqwaan

1

kembarasalik

1

adat kahwin masyarakat orang jawa

1

ghuraba786

1

bicara tokku

1

da’wah sahabat rasulullah

1

mengenal diri tasauf

1

amalan wali wali

1

permainan terpandu

1

cara bersihkan najis

1

karangan masalah kenaikan harga petrol k

1

Leave a Reply

