سنة حلوة يا جميل

5 Nov

dsc02255

Tazkirah & Muhasabah Ulangtahun ke 30 Untuk Diriku Yang Hina & Faqir

Saya menerima email dengan tajuk tarikh keramat dari seorang sahabat. Tiada apa yang keramat. Cuma terkenang balik detik 30 tahun yang lepas yang mana Allah telah mengizinkan saya untuk lahir buat kali pertama ke dunia ini. Kelahiran ini adalah misi kembara ruh ke alam dunia dengan pinjaman pakaian alam ajsam/jasadi. Potensi dan rahsia roh tetap tersimpan rapi di dalam qalbi yang diliputi pakaian alam jamadat dan nabatat. Roh yang telah maarifat kepada Allah di alam lahut sebelum ddilahirkan kedunia akan mengharungi ujian keduniaan yang mempunyai tarikan graviti dari unsur nafsiah,insaniah dan syaitaniah.

Kembara menuju kelahiran yang kedua

Aqidah Islamiyah mengharamkan kita untuk mempercayai irkarnasi (kelahiran semula) seperti mana yang di percayai oleh penganut hindu dan buddha. Mereka percaya bahawa roh mereka pernah dilahirkan satu masa dahulu dan dilahirkan semula pada masa kini ataupun mereka juga percaya bahawa mereka akan dilahirkan semula pada kelahiran masa hadapan.

Aqidah Islamiyah juga mengharamkan kepercayaan tanasukh ruh seperti mana yang dipercayai oleh aliran syiah atau pun aliran-aliran tarekat yang sesat. Mereka percaya bahawa roh manusia boleh berpindah-pindah dari satu jasad ke jasad manusia yang lain serta memberi pengaruh ke atas jasad tersebut. Sebab itu di dalam bidang perubatan tradisional dan perbomohan, aktiviti “menurun” adalah syirik dan haram.

Manusia yang lahir ke dunia akan melalui satu fasa ghaflah(lupa dan lalai) terhadap penciptanya. Ghaflah ini akan mengakibatkan potensi roh yang asalnya bersifat fitrah, suci dan bersinar (maarifat) akan pudar bilamana titik-titik hitam dan noda-noda dosa membaluti qalbi (hati) dengan zulumat(kegelapan). Bermula dari point inilah setiap manusia wajib melalui proses pembersihan semula jiwa (tazkiyatun nafs) agar kesucian maarifatullah tetap terpelihara. Maka maksud sebenar kelahiran semula untuk kali yang kedua yang perlu difahami di sini ialah kelahiran kembali ruh kita dalam konteks dan erti kata bersih, suci dan bersinar dari unsur-unsur syirik, asyik dan jelira terhadap kasih sayang tuhan, sentiasa maarifatullah dan tidak ghaflah dan pandangan hati kita terus tembus ke hadrat Allah tanpa ada hijab dan penghalang ( syuhudiah ).

Hakikat Roh

Mengenang dan menhitung perkiraan tahun untuk umur adalah kerana kita terikat dengan relatif duniawi sedangkan hakikat ruh tidak begitu. Harun Yahya dalam hurainya telah menjelaskan tentang konsep keabadian masa yang mana hakikat ruh tidak mempunyai ruang, waktu dan tempat yang khusus. Tetapi oleh kerana keterikatan dengan perjanjian umur dunia, roh telah dibebankan dengan pakaian alam jisim/jasadi dan terpaksa memikul bebaban syariah untuk ditunaikan.

Ruhiyah dalam Tanggungjawab Khalifah dan Ubudiyah

Setiap manusia majib bermaarifat kepada Allah dalam konteks melaksanakan tanggungjawab sebagai hamba dan khalifah. Tuntutan bermaarifat ini adalah tuntutan rukun agama yang ketiga iaitu ehsan. Rasulullah menjawab tentang ehsan apabila ditanya oleh penghulu malaikat (Jibrail) bahawa ehsan itu ialah kamu beribadah dengan melihat Allah tetapi kalau kamu tidak melihatnya yakinlah bahawa Allah melihat kamu.

Mengapa kita solat tetapi masih melakukan perkara keji dan mungkar sedangkan Allah berkata “Solat itu mencegah dari perkara keji dan mungkar”. Sebab itu penyempurnaan rukun yang 13 itu adalah penyempurnaan dari rukun iman dan islam, tetapi mungkin belum disempurnakan dari aspek penyempurnaan rukun ehsan.

Penyempurnaan Rukun Ehsan

Penyempurnaan rukun ehsan di perbahaskan dengan pelbagai kaedah kerana ianya berorientasikan sifat-sifat ruhiyah. Allah telah menggariskan dengan cantiknya panduan untuk manusia bagaimana untuk menggapai hakikat ehsan. Ianya diungkap dalam bentuk mujahadah nafsu untuk menyucikan kembali jiwa-jiwa yang ghaflah. Walau apa juapun jalan yang dipilih, pastikan ianya seperti yang di sarankan oleh Al Quran dan As sunnah.

Segala tuntutan syariah seperti solat, zakat, puasa, haji, dakwah & jihad, jika dilakukan dengan penuh keikhlasan akan menghasilkan maarifatullah yang hebat. Cuma mana persoalannya, bila soal kemanisan ehsan belum dapat di capai di dalam manhaj ibadah ini, mungkin persembahan ubudiyah kita kepada Allah masih bercampur dengan jiwa yang tercemar dan tidak sakinah. Inilah tujuan tazkiyatun nafs dalam menggapai kesempurnaan rukun ehsan.

Untuk memenuhi tuntutan ini mengikut selera harakiyah, bacalah buku2 seperti Bahtera Penyelamat(Mustafa Mashyur), Hikam Syarah Said Hawa (perbahasan tasauf tauhid untuk haraki) dan menadahlah kitab-kitab yang lain dari guru yang arif seperti kitab minhajul abidin ( Imam Al Ghazali), hikam ( Ibn Athaillah Al Askandari), penawar bagi hati dan sebagainya. Adalah lebih aula untuk mencari guru-guru yang arif sebagai mursyid untuk membimbing jalan ke manhaj ruhiyyah. Muliakan mereka dan muliakan jalan ibadah, dakwah & jihad kita dengan keberkatan ilmu ulama’-ulama’ yang mukhlis, bukan dengan manhaj yang dibuat-buat dengan bimbingan nafsu dan ammarah.

Selamat Ulangtahun Hari Lahir!

4 Responses to “سنة حلوة يا جميل”

  1. Zatil November 7, 2008 at 1:25 pm #

    Sanah Helwah ya Akhi.
    Maaf terlambat bagi ucapan.
    Ada exam 2,3 hari ni

  2. razani November 10, 2008 at 3:19 am #

    Selamat menempuh musim exam. Semoga Allah memberikan kejayaan untuk imtihan ini…

  3. eastgirl November 26, 2008 at 10:40 am #

    happy 30th anniversary on 5th nov 2008….=) may ALLAH bless u n family..take gud care of my beloved sis,kak ni…^_^

Trackbacks/Pingbacks

  1. سنة حلوة : Kematian dan Kelahiran « Kembara Salik - November 5, 2009

    […] Sila baca juga entri ini […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: